turystyka:szlak_nadmorski_baltycki_leba-zarnowiec

Szlak Nadmorski Bałtycki Łeba-Żarnowiec

Szlak o długości 51,4 km.

Szlak Bałtycki (gdański odcinek czerwonego szlaku Nadmorskiego) rozpoczyna się w Łebie na rondku w rejonie stacji kolejowej PKP. Stąd prowadzi na wschód ulicą 11 Listopada. Po 250 m wychodzi na ul. Kościuszki, główną ulicę w Łebie, skręca w lewo a po dalszych 100 m przed pocztą w prawo. Wąską uliczką Pocztową dochodzi nad kanał Chełst a następnie wiedzie wzdłuż jego południowego brzegu chodnikiem potem wałem aż do mostku na przedłużeniu ul. Dojazowej. Tutaj nie korzystając z mostku szlak skręca na południe i prowadzi teraz drogą wzdłuż ośrodka Milicz w Nowęcinie. Za kanałem (następny mostek) wiedzie dalej w tym samym kierunku mając po lewej stronie zalesiony brzeg jeziora Sarbsko. Idzie w ten sposób drogą - ulicą Jeziorną w Nowęcinie a po zakręcie w prawo wychodzi na ulicę Łebską, czyli szosę łączącą wieś z Łebą. Po lewej znajduje się dawny pałac - teraz hotel Soplica. Szlak obchodzi teren pałacu od południa i wschodu (ul. św. Huberta) mijając po prawej dawne zabudowania gospodarcze, mieszczące obecnie stajnie i ośrodki jeździeckie. W końcu wychodzi na drogę potem ścieżkę prowadzącą w kierunku wschodnim wzdłuż nieco oddalonego południowego brzegu Sarbska. Tak po około 1,5 km dochodzi do niezbyt szerokiego kanału, dalej idzie w prawo wzdłuż niego w kierunku prawie południowym do drogi poprzecznej i wybudowań Nowęcina. Tu szlak przekracza rów, idzie około 500 m drogą tą na wschód a potem za kolejnymi zabudowaniami wraca na wcześniejszą ścieżkę obchodzącą jezioro. Teraz wzdłuż jego brzegów wiedzie kolejne około 1,5 km i po dojściu do rowu skręca w prawo, by w pobliżu zabudowań Przybrzeża wyjść na drogę gruntową z Nowęcina do Sarbska. Drogą tą prowadzi na wschód a potem, po jej zakręcie, dalej nią na południowy-wschód i do miejscowości Sarbsko oraz szosy w tej wsi. W Sarbsku szlak idzie napotkaną szosą w kierunku Ulinii i po 1,6 km na kolejnym jej łuku w lewo odchodzi na północny-wschód, by dotrzeć na północny skraj Ulinii. Tu szlak wychodzi na drogę prowadzącą zdecydowanie na północ i nią przez łąki dochodzi nad kanał Chełst. Przekracza go mostem, idzie wzdłuż kanału prawie 400 m, potem po odejściu od niego w prawo pokonuje kolejny kanał i wkracza na teren rezerwatu przyrody Mierzeja Sarbska. Po dojściu do drogi poprzecznej skręca w prawo i idzie na wschód. Wcześniejsza droga może doprowadzić (po ok. 1 km) na plażę nadmorską. Teraz nastąpi długi odcinek szlaku wykorzystujący drogę biegnącą na granicy wydm i lasków nadmorskich oraz łąk i torfowisk położonych nad Chełstem. Po około 3 kilometrach szlak dociera do miejscowości Osetnik. Wydostaje się na wyraźniejszą drogę i dochodzi do parkingu wśród kępy drzew na skraju wsi. Tu skręca zdecydowanie w lewo, by lekko wznoszącą się ścieżką przez sosnowy las doprowadzić do latarni Stilo. Od latarni szlak idzie ścieżką w kierunku północno-wschodnim i dochodzi do drogi, którą udaje się w lewo zdecydowanie do morza. W jego pobliżu (ok. 200 m) skręca w prawo i teraz będzie prowadzić wzdłuż jego brzegu. Ścieżka, którą wykorzystuje szlak, wiedzie przez teren wydmowy porośnięty skarłowaciałymi sosnami pozwalając niekiedy dojrzeć morze. Po około 3,5 km dość jednorodnej trasy znaki wyprowadzają na żużlową drogę, która oddala się ona od brzegu morskiego wchodząc jednocześnie w partię starego lasu sosnowego. Żużlowy trakt przecina mocno piaszczystą drogę poprzeczną. W lewo wiedzie ona do miejsc obozowisk i na plażę, w prawo do Jeziora Kopalińskiego. Szlak właśnie tam się udaje. Po 800 m dochodzi do jeziora i skręca w lewo idąc dalej w kierunku wschodnim. Po 600 m powraca na drogą żużlową i skrajem lasu zbliża się do Lubiatowa. Szlak mija pole namiotowe, pojedyncze domki letniskowe, przecina drogę gruntową z Kopalina i zaraz potem wychodzi na koniec drogi asfaltowej z centrum Lubiatowa. Dalej prosto droga, już gruntowa, prowadzi na północ nad samo morze. Szlak idzie nią w prawo wśród zabudowy o charakterze letniskowym rozrzuconej po obu stronach szosy i po około 1,2 km osiąga skrzyżowanie. W prawo prowadzi szosa do Kopalina i Choczewa. Szlak prowadzi dalej prosto najpierw drogą polną, później leśnymi ścieżkami w kierunku wschodnim. Po około 1 km wychodzi na wyraźny leśny trakt, na którym skręca w lewo i po 200 m dociera do leśniczówki Szklana Huta, przy której znajduje się obiekt turystyczno-rekreacyjny Chabaziówka. Wokół leśniczówki przebiega też ścieżka przyrodniczo - leśna Szklana Huta , na trasę której szlak czerwony natrafił już nieco wcześniej. Przy leśniczówce szlak skręca ostrym łukiem w prawo, po 150 m dochodzi do skraju lasu, a potem przy szkółce do rozdroża. Stąd udaje się w lewo skos, w kierunku północnym z lekkim odchyleniem na wschód. Leśna trasa stopniowo przybiera kierunek coraz bardziej wschodni i szlak wychodź na drogę, na której skręca w lewo. Po około 300 m dochodzi do skrzyżowania, w rejonie którego latem rozbijanych jest wiele obozów. W kierunku północnym znajduje się tu harcerska baza letniego wypoczynku - stanica Róża Wiatrów. Szlak dalej prowadzi wyraźną drogą gruntową w kierunku wschodnim. Po około 3 km przemierzania pięknych lasów sosnowych zbliża się do Białogóry, wychodząc na ulicę Lubiatowską. We wsi szlak wśród ośrodków wczasowych i domów letniskowych dochodzi do centrum: główna ulica (Morska), przystanek PKS. Teraz skręca w prawo, dociera po 200m na duże skrzyżowanie i idzie w lewo ulicą Szkolną (obok kościoła). Za budynkiem dawnej szkoły szlak skręca w prawo w ulicę Bałtycką i prowadzi teraz na wschód. Mija dojście do plaży, dojazd do oczyszczalni, opuszcza tereny zabudowane; za łąkami zaczyna się las i obszar Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. Szlak prowadzi szeroką drogą częściowo wyłożoną płytami betonowymi i dociera do położnej po prawej stronie stadniny Białogóra. Widać budynki poszczególnych stajni, halę, za nimi kemping. Po drugiej stronie drogi rozciąga się rezerwat przyrody Białogóra. Jeszcze kilometr takiej drogi, na tym odcinku bardziej krętej i nieutwardzonej i szlak dociera do leśnego parkingu. Z miejsca tego w kierunku północnym prowadzi droga dojściowa na plażę. Szlak idzie dalej cały czas w kierunku wschodnim z lekkim odchyleniem na północ i dlatego stopniowo zbliżając się do brzegu morskiego. Po około 4 km dochodzi do mostu na rzece Piaśnicy w odległości około 300 m od jej ujścia do morza. Po przejściu mostu dalej prosto można dojść do centrum Dębek oddalonych stąd około 1,5 km. Szlak skręca ostro w prawo i podąża na południe. Po kilkuset metrach na jego trasie jest przepompownia i kanał. Szlak przechodzi mostem na kanale i drogą żwirową prowadzi w kierunku Żarnowca. Idąc przez Łąki Dębkowskie po około 1 km mija następny most na kanale wpadającym do Piaśnicy. Tu wychodzi z Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. Drogą wzdłuż Piaśnicy - teraz już przez Łąki Żarnowieckie - szlak po około 2,5 km dochodzi do skrzyżowania dróg w rejonie Wybudowania Żarnowieckiego. Kieruje się w lewo i po około 1,5 km osiąga Żarnowiec. Na skraju wsi z lewej strony dobija szlak zielony Puszczy Darżlubskiej z Krokowej. Po 100 m oba szlaki doprowadzają do zabudowań klasztornych a 50 m dalej dochodzą do drogi asfaltowej Wierzchucino - Krokowa. Tu szlak czerwony kończy swój bieg (zielony podąża dalej do Wejherowa).

turystyka/szlak_nadmorski_baltycki_leba-zarnowiec.txt · ostatnio zmienione: 2008/12/29 13:44 przez Grzegorz Kleina